Categorieën

 

Home - Verschillende Vw-type's - KDF-Wagens

 

 

 

De KDF en zijn varianten

 

 Na al de jaren van voorbereiding, stond de kever eindelijk klaar om van de productieband te rollen. Door het uitbreken van de oorlog in 1939 werd de eigenlijke productie uitgesteld en werd het volk verplicht om te wachten op hun “Volks” wagen. De spaaractie die door Hitler uitgedokterd werd geannuleerd. De spaarders kregen hun “Kraft Durch Freude”-wagen nooit.

Toch werd er een klein aantal KDF wagens geproduceerd, deze gingen meestal naar hoge officieren of werden als testwagen gebruikt. In totaal werden er zo’n 630 sedans en 13 cabrio KDF gebouwd, inclusief de varianten. Hieronder een lijst van de verschillende types die gebouwd werden.

Jaar: 1939 - 1945

Aantal: 643 stuks voor alle KDF-ers en zijn aanverwanten. Sommige van die kdf wagens werden verbouwd, herbouwd... meestal zijn die varianten dan ook beperkt tot 1 of meerdere testwagens.

Motorisatie: 985 cc en 1131 cc

 

 

 

 

Type 60:

 

Dit is de standaard KDF wagen, gemaakt in 3 versies: sedan, open dak en cabrio

 

 

 

 

                      

 

 

                              

 

 

 

                         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Type 62:

 

 

 

Op basis van de vw38 werd een open cross country voertuig gemaakt. Dit was een eerste poging om een militaire variante te maken. De bodemvrijheid was iets te laag om ingezet te kunnen worden.

 

 

 

 

 

                          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Type 64:

 

Ontwerp van Erwin Komenda op VW type 60 chassis. Drie stuks gemaakt voor de race Berlijn Rome, de race ging uiteindelijk niet door vanwege de oorlog. Ferdinand gebruikte deze wagen als daily tijdens de oorlogsjaren.

De wagen heeft twee typeaanduidingen gekregen, type 60K10 en type 64.

 

 

                                    

 

 

 

                                    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Type 66:

 

 

 

Bij deze KDF staat het stuur rechts. In landen zoals Zweden en Oostenrijk reden de wagens aan de andere zijde van de weg en was het dus niet zo uitzonderlijk dat er een testwagen gebouwd werd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Type 67:

 

 

 

Invalidenwagen, een aanpassing aan het stuur maakte het mogelijk om te gas te geven en te remmen via een hendel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Type 68:

 

 

 

KDF Lieferwagen Model A, deze wagen werd gebruikt bij de Porsche fabriek te Zuffenhausen.

 

 

                                           

 

 

                             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Type 81:

 

 

De KDF bestelwagen, zeer elegante wagen !

 

 

                                 

 

 

                    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Type 88:

 

 

 

KDF Lieferwagen Model B. Het tweede model pick-up. Deze stond op een chassis van een kubelwagen en had dus meer bodemvrijheid. Het motorcompartiment was ook beter bereikbaar vanwege de twee klapdeurtjes.

 

 

 

 

 

                    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Type 230:

 

 

 

KDF op hout of houtskool. Een brander vooraan zorgde voor de productie van koolmonoxide. Dit gas werd gekoeld en gefilterd alvorens het gebruikt werd als brandstof.

 

 

 

 

 

        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Type 240:

 

KDF op propaangas. Een gasfles met propaan of butaan zorgde voor de nodige brandstof. Deze fles werd op de achterbank in de kever geplaatst, een uitsparing in de zitleuning maakte het aankoppelen naar de motor gemakkelijker.
 

 

 

                                   

 

 

Na de oorlog kwam de Volkswagen fabriek in Britse handen. Toen werden met de restanten aan onderdelen enkele interessante voertuigen gemaakt, deze wagens hadden meestal een praktische functie en zagen nooit actie op het oorlogstoneel. De telling van de 643 KDF-kevers stopt dus hier.

 

De wagentypes met VW ervoor zijn de types die gemaakt werden door het Britse leger, vlak na de oorlog, dus de eerste echte Volkswagens.
Porsche gebruikte zelf niet zoveel de term volkswagen, maar meer de benaming 'Typ' voor zijn modellen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VW type 28:

 

 

 

 

In totaal werden er in het jaar 1945, 275 van deze kubelwagens gebouwd, eerst in rode kleur, later in de gele postkleur.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VW type 81:

 

 

 

 

Een pick-up versie met groot laadvlak.

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VW type 82:

 

 

 

Op chassis van de kubelwagen werd een gesloten box geplaatst.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VW type 100:

 

 

 

 

Een pick-up versie op verkort kubelwagen-chassis

 

 

                    

 

 

 

 

 

 

Feedback: doc@bugland.be