Categorieën

 

Home - Verschillende Vw-type's - Prototypes

 

 

 

Prototype Zündapp

 

 

Jaartal: 1932

Aantal: enkele prototypes

Specificaties: ontwerp Ferdinand Porsche voor Zündapp (motorfietsfabrikant).

Motorisatie: Luchtgekoelde 3-cilindermotor (radiaalmotor achterin geplaatst)

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

NSU type 32 :

 

 

Jaartal:1934

Aantal: 3

Specificaties: ontwerp Ferdinand Porsche voor NSU

Motorisatie: luchtgekoelde viercilinder boxermotor, 1467cc

 

 

 

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V 1 :

 

 

 

Jaartal:1935

Aantal: 1

Specificaties: Eerste kever prototype. Porsche’s visie van Hitlers droom (elke Duitser een wagen). De V1 en V2 hadden een aluminium carrosserie over een houten frame.  De bodem bestond uit houten planken.

 

 

         

 

 

 

 

Motorisatie: Aangezien zowel de V1 als V2 een vroeg stadium was, werd er volop gezocht naar de geschikte motor. Verschillende krachtbronnen werden geprobeerd, gaande van 800cc, 960cc, 1000cc tot 1263cc.  Op de afbeelding zie je de tweecilinder 800cc motor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V 2 :

 

 

 

Jaartal:1935

Aantal: 1

Specificaties: cabrio-versie van de V1.  Op deze foto kan je heel goed de nummerplaat lezen. IIIA-0427, deze plaat werd ook gebruikt voor de V1.  Op andere foto’s heeft de V1 IIIA-0426 als nummerplaat, blijkbaar stak het niet zo nauw.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V 3 (=Vw3):

 

 

 

Jaartal:1936

Aantal: 3 stuks. 

Specificaties: De tweede serie van prototypen. Hetzelfde ontwerp als V1, maar met een stalen chassis.  De drie stuks die gebouwd werden, waren niet identiek. Elke wagen had zijn nummer en eigen kenmerken.

 

 

 

V3/1

  

 

De V3/1 (nummerplaat IIIA-0428, later IIIA-34992) had een koetswerk dat zeer goed leek op dat van de V1.  Het meest opvallende verschil zijn de twee sluitknoppen op het kofferdeksel.

Het motordeksel had 8 sleuven. Let op de mooie kleine wieldoppen.

 

 

 

 

 

V3/3

      

 

 

Het volgende model dat klaar was, was de V3/3, nummerplaat IIIA-34993.  (V3/2 had vertraging opgelopen, vandaar de niet chronologische volgorde).  Deze wagen was toch wel verschillend van de V3/1 en V3/2.  De koplampen verschijnen voor de eerste maal op de zijvleugels. Het veel te kleine kofferdeksel bleef behouden, tot ongenoegen van de mecaniciens, wiens vingers het hard te verduren kregen bij het uitnemen van het reservewiel. Achteraan waren er ook enkele aanpassingen.  Het motordeksel was kleiner en de luchtsleuven hadden een andere vorm.

 

 

 

 

 

De 4 cilinder 985cc motor van de V3/3.

 

 

 

 

 

 

 

V3/2

    

 

 

Wegens problemen bij de productie kwam deze wagen later dan nummer 3.  De wagen was identiek als de V3/1, met uitzondering van het motordeksel, deze kreeg twee luchtsleuven meer (10 stuks).  Zeer opvallend was het wisselen van de nummerplaten, de V3/2 reed afwisselend met IIIA-0426, IIIA-0427, IIIA-0428, IIIA-34991 (IIIA-37010 was een nummerplaat die enkele jaren later gebruikt werd).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Feedback: doc@bugland.be