Categorieën

 

Home - Verschillende Vw-type's - Vw Coachbuilt Q-Z
 

 

Rometsch

 

Jaartal: Carroserie ontworpen in 1924

Rometsch Karosserie werd in 1920 gesticht te Berlijn. Deze firma heeft gedurende de jaren een sterke reputatie opgebouwd voor het bouwen van carrosserieën. Voor WOII bouwde Rometsch taxi-conversies op basis van de modellen van toen, vooral van Opel. Na WOII bouwde Rometsch verschillende modellen op basis van Kever-onderdelen en chassis.

 

In de volgende 40 jaar werden enkel nog herstellingen gedaan van bestaande auto's (normale karrosseriewerken.)
=> In 1984 werd voor Mr Honnecker een Limo gebouwd op basis van een range rover om mee te gaan jagen.
=> op 31/12/2001 werden de deuren gesloten.

 

 

 

 

 

 

Rometsch Beeskow

 

Jaartal: 1950-1957

Aantal: 253

Motorisatie: 1192cc, met optie Okrasa-kit

Specificaties:  Deze ‘banana’ Rometsch heeft een aluminium koetswerk dat op het chassis van een Vw is geplaatst. Andere vw-onderdelen: Spiegels, zonneklep en natuurlijk niet te vergeten: de motor. Een zeer stijlvolle wagen, beschikbaar in zowel coupé-versie als cabriolet. De voorstelling van de Beeskow gebeurde op het salon en kreeg direct 19 bestellingen, er zijn 350 Beeskows gemaakt en 28 stuks tot 4-deurs kever taxi's omgebouwd .

 

 

 

 

 

Rometsch Beeskow cabrio

Rometsch Beeskow sedan, bijgenaamd 'Banana'

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rometsch model 60 (Lawrence)

 

Jaartal: 1957-1961

Aantal: 250

Motorisatie: 1192cc, met optie Okrasa-kit

Specificaties: In 1957 kwam Rometsch met een nieuwe wagen op de markt (ontwerp van Bert Lawrence). Deze tweezitter  kreeg een mooie Amerikaanse look, maar de prijs was te hoog om een echt verkoopsucces te worden. In 1957 won rometsch met deze wagen wel de prestigieuze designprijs ‘The Rose of Geneva’.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rovomobil

 

Jaartal: 1967

Aantal: 1

Specificaties: Günter Weber en Eberhard Scharnowski wilden eigenlijk een zweefvliegtuig bouwen maar vermits dit niet toegelaten was in de DDR maakten ze dan maar deze wagen.

Ze maakten een gestroomlijnde wagen met een luchtweerstand van 0.24 wat toen veel beter was dan de meest gestroomlijnde seriewagens op dat moment.

De rovomobil behoort nu tot het VW-museum.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Russo Roadster

 

Jaartal: jaren ‘50

Aantal:1

Specificaties: Deze Karmann cabriolet uit 1955 werd na een ongeluk (met schade aan het dak) omgebouwd naar een echte roadster. Dit gebeurde door Frank Russo uit Mass (USA). Een unieke en elegante wagen, de restauratie is veelbelovend.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sbarro Filipinetti I

 

Jaartal: 1965

Aantal: 1

Motorisatie: 1600cc

Specificaties:  De Italiaan Sbarro maakte enkele opvallende sportieve wagens toen hij in dienst was van Filipinetti (toenmalig eigenaar van een exclusieve renstal van sportwagens).  Sbarro maakte zich vooral bekend door het maken van replica’s (o.a. Mercedez 540K, BMW 328, Bugatti, Ferrari…).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sbarro Filipinetti II

 

Jaartal: 1967

Aantal: 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sbarro testarossa

 

Jaartal: 1980

Aantal: 1

Specificaties: ontwerp van een roadster op een keverchassis door Sbarro.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Schenk

 

Jaartal: 1954

Aantal: 1

Specificaties:  Gunther Schenk (Stuttgart) bouwde dit prototype in 1954.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Schwen

 

Jaartal: 1947

Aantal: 20 a 30?

Specificaties: Omgebouwd door het carrosseriebedrijf Schwen te Wolfsburg

Er zou eveneens een pick-up model van gemaakt zijn.

Wat het aantal exemplaren betreft is er ook veel discutie sommige bronnen spreken van slechts 1 exemplaar andere van 20 tot 30 exemplaren die via het gewone dealernet verkocht werden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sodomka

 

Jaartal: 1950

Aantal: 1

Specificaties: Gebouwd door Mr. Mechyr uit Chechoslovakije op een type 82 kübel chassis.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spohn

 

Jaartal: 1954

Aantal: 1?

Specificaties: Eerste Duitse wagen met kunststof carrosserie waarvan men het dak in de motorruimte opbergen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stoll coupé

 

Jaartal: 1952

Aantal: 1

Motorisatie: 1131cc, 25PK

Specificaties:  deze wagen hoeft geen introductie.  Een unieke wagen met een hoge graad van afwerking.  Deze wagen werd gebouwd in opdracht van een zekere heer Bernhard.  Deze man wou heel graag een Hebmuller, maar deze werden niet meer gemaakt.  Zodoende liet hij er één maken.  Alhoewel het geen cabrio is, lijkt deze wagen wel zeer sterk op de hebmuller coupé (waarvan slechts 1 stuk van gemaakt werd).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tempo Matador
 

Jaartal: 1949-1952
Aantal: 13620
Motorisatie: 1131cc, 25PK
Specificaties: De firma Vidal & Zn Tempo Werk introduceerde in oktober 1949 de Matador. Deze wagen had een Volkswagen krachtbron en door zijn voorwielaandrijving kon men verschillende uitvoeringen achter de cabine bouwen. Men kon goederen meenemen tot een totaalgewicht van tussen de 2200 en 2500 kg. En met zijn draaicirkel van 12 meter was deze wagen zeer wendbaar.
 
De Matador werd uitgerust met een VWmotor terwijl Volkswagen een concurrent was (de eerste Splitbusjes waren al op de markt). Toch hadden beide wagens verschillende aandrijving: de motor in de Matador welke zich achter de voorstoelen bevond dreef de voorwielen aan en de Volkswagen busjes hadden de motor achterin en dreef de achterwielen aan.

Er werden veel verschillende modellen gebouwd: de gewone bestelwagen, truck, personenbus, een lage pick-up, een hoge pick-up, Doka, Highroof, kampeerwagen, een Hebmuller luxe-uitvoering, marktwagen…

 

 

Bestelwagen en hoge pick-up

 

Hoge pick-up en luxe bestelwagen

 

Trailer

 

Voorwiel-aandrijving

 

Highroof

 

Truck

 

Personenbus

 

Marktwagen

 

Lage pick-up

Hebmuller versie

 

 

 

 

 

 

 

Thonfeld

 

Jaartal: 1953

Aantal: 1

Specificaties: Deze elegante wagen werd gebouwd door een Porsche fanaat (Werner Thonfeld)  die deze wagen  bouwde omdat hij als inwoner van Oost-Duitsland geen porsche 356 kon aanschaffen. Op het chassis van een kubelwagen plaatste hij een aluminium koetswerk, later verplaatste hij het koetswerk naar het chassis van een ovaal.  De vorm van de wagen is heel duidelijk geïnspireerd op een 356, vooral de voorzijde.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Topinette
 

Jaartal: 1948-1955
Aantal: ?
Specificaties: Wegens gebrek aan lichte bestelwagens ging de Fransman Felix Topino kevers ombouwen.
De achterzijde van de kever werd vervangen door een houten opbouw.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tuscher

 

Jaartal: 1949

Aantal: 20-30

Specificaties: Tuscher, een Zwitserse firma die deze  kevers maakte, waren bestemd voor het Zwitserse leger. Deze mooie zeldzaamheid had een stoffen dak dat volledig kon opgerold worden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vergo
 

Jaartal: ‘50

Aantal: ?

Specificaties: De Zwitserse gebroeders Vergo kozen voor deze opvallende futuristische wagen.  Er zijn minstens twee modellen bekend. Het prototype van 1956 en de wagen met seagull-doors.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vigale

 

Jaartal: 1953

Aantal: ?

Specificaties: Deze wagen is van Italiaanse bodem. Het ietwat lompe koetswerk werd op een Vw chassis geplaatst.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Waibel

 

Jaartal: 1948

Aantal: 2

Specificaties: Op vraag van Ferry Porsche en Louise Piech bouwde Hans Waibel twee sportieve Porsche coupés.  Deze wagens dienden als display voor de Vienna Industrial Exhibition 1949. Er werd gekozen om de wagen te bouwen op het chassis van een kever, omdat die zo’n 27cm langer was dan die van de 356. Een licht aluminium koetswerk en een Porsche motor maakt van deze wagen een zeer opvallende wagen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wendler

 

Jaartal: 1955-1957

Aantal: ?

Specificaties: De firma Wendler begon met het bouwen van stationwagens op het chassis van de kubelwagen, van deze wagens zijn er geen gegevens meer te vinden.

Wendler maakte ook een Porsche-achtige tweezitter op het chassis van de kever. De wagen bestaat uit aluminium panelen.  De meeste wagens hadden een standaard VW-motor (eventueel met Okrasa-kit), de latere modellen kregen een Porsche-motor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wendler holz kafer
 

Jaartal: 1945
Aantal: 1
Specificaties: Gebaseerd op een KDF type 82 E chassis met stalen dak en houten zijpanelen.
In gebruik door de firma Wendler zelf tot ongeveer 1963.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Whitehead Monoposto

 

Jaartal: eind jaren '50

Aantal: 1

Motorisatie: 1300cc, 70 Pk, Judsoncompressor.

Specificaties: Australische sportwagen, gemaakt door Laurie Whitehead.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zelensis
 

Jaartal: 1958-1964
Aantal: 20 (50 koetswerken geproduceerd)
Specificaties: Ontworpen door Raoul Thiebaut en gemaakt te Zele(B) (vandaar ook de naam). De bedoeling was om op een eenvoudige en snelle wijze een kever om te bouwen naar een Zelenis met een basis carrosserie die naar ieders smaak kan aangekleed en aangepast worden, daarom is bijna elke Zelensis verschillend van elkaar.

 

 

 

 

 

 

Feedback:

 

 

Laatst aangepast:

zaterdag 17 februari 2007 00:43