Rometsch Karosserie werd in 1920 gesticht te Berlijn. Deze firma heeft
gedurende de jaren een sterke reputatie opgebouwd voor het bouwen van
carrosserieën. Voor WOII bouwde Rometsch taxi-conversies op basis van de
modellen van toen, vooral van Opel. Na WOII bouwde Rometsch
verschillende modellen op basis van Kever-onderdelen en chassis.
In
de volgende 40 jaar werden enkel nog herstellingen gedaan van bestaande
auto's (normale karrosseriewerken.)
=> In 1984 werd voor Mr Honnecker een Limo gebouwd op basis van een
range rover om mee te gaan jagen.
=> op 31/12/2001 werden de deuren gesloten.
Specificaties:
Deze ‘banana’ Rometsch heeft een aluminium koetswerk dat op het chassis
van een Vw is geplaatst. Andere vw-onderdelen: Spiegels,
zonneklep en natuurlijk niet te vergeten: de motor. Een zeer stijlvolle
wagen, beschikbaar in zowel coupé-versie als cabriolet.De
voorstelling van de Beeskow gebeurde op het salon en kreeg direct 19
bestellingen, er zijn 350 Beeskows gemaakt en 28 stuks tot 4-deurs kever
taxi's omgebouwd .
Specificaties:
In 1957 kwam Rometsch met een nieuwe wagen op de markt (ontwerp van Bert
Lawrence). Deze tweezitter kreeg een mooie Amerikaanse look, maar de
prijs was te hoog om een echt verkoopsucces te worden. In 1957 won
rometsch met deze wagen wel de prestigieuze designprijs ‘The Rose of
Geneva’.
Specificaties:
Günter Weber en Eberhard Scharnowski wilden eigenlijk een
zweefvliegtuig bouwen maar vermits dit niet toegelaten was in de
DDR maakten ze dan maar deze wagen.
Ze maakten een gestroomlijnde wagen met een
luchtweerstand van 0.24 wat toen veel beter was dan de meest
gestroomlijnde seriewagens op dat moment.
Specificaties: Deze Karmann cabriolet uit 1955 werd na een
ongeluk (met schade aan het dak) omgebouwd naar een echte roadster. Dit
gebeurde door Frank Russo
uit Mass (USA). Een unieke en elegante wagen, de restauratie is
veelbelovend.
Specificaties: De Italiaan Sbarro maakte enkele opvallende
sportieve wagens toen hij in dienst was van Filipinetti (toenmalig
eigenaar van een exclusieve renstal van sportwagens). Sbarro maakte
zich vooral bekend door het maken van replica’s (o.a. Mercedez 540K, BMW
328, Bugatti, Ferrari…).
Specificaties:
Omgebouwd door het carrosseriebedrijf Schwen te Wolfsburg
Er zou eveneens een pick-up model van gemaakt
zijn.
Wat het aantal exemplaren betreft is er ook veel
discutie sommige bronnen spreken van slechts 1 exemplaar andere
van 20 tot 30 exemplaren die via het gewone dealernet verkocht
werden.
Specificaties:
deze wagen hoeft geen introductie. Een unieke wagen met een hoge graad
van afwerking. Deze wagen werd gebouwd in opdracht van een zekere heer
Bernhard. Deze man wou heel graag een Hebmuller, maar deze werden niet
meer gemaakt. Zodoende liet hij er één maken. Alhoewel het geen cabrio
is, lijkt deze wagen wel zeer sterk op de hebmuller coupé (waarvan
slechts 1 stuk van gemaakt werd).
Jaartal:
1949-1952 Aantal:
13620 Motorisatie:
1131cc, 25PK Specificaties:
De firma Vidal & Zn Tempo Werk introduceerde in oktober 1949 de
Matador. Deze wagen had een Volkswagen krachtbron en door zijn
voorwielaandrijving kon men verschillende uitvoeringen achter de cabine
bouwen. Men kon goederen meenemen tot een totaalgewicht van tussen de
2200 en 2500 kg. En met zijn draaicirkel van 12 meter was deze wagen
zeer wendbaar.
De Matador werd uitgerust met een VWmotor terwijl Volkswagen een
concurrent was (de eerste Splitbusjes waren al op de markt). Toch hadden
beide wagens verschillende aandrijving: de motor in de Matador welke
zich achter de voorstoelen bevond dreef de voorwielen aan en de
Volkswagen busjes hadden de motor achterin en dreef de achterwielen aan.
Er werden veel verschillende modellen gebouwd: de gewone bestelwagen,
truck, personenbus, een lage pick-up, een hoge pick-up, Doka, Highroof,
kampeerwagen, een Hebmuller luxe-uitvoering, marktwagen…
Specificaties: Deze
elegante wagen werd gebouwd door een Porsche fanaat (Werner
Thonfeld)
die deze wagen bouwde omdat hij als
inwoner van Oost-Duitsland geen porsche 356 kon aanschaffen. Op het
chassis van een kubelwagen plaatste hij een aluminium koetswerk, later
verplaatste hij het koetswerk naar het chassis van een ovaal. De vorm
van de wagen is heel duidelijk geïnspireerd op een 356, vooral de
voorzijde.
Jaartal:
1948-1955 Aantal:
? Specificaties:
Wegens gebrek aan lichte bestelwagens ging de Fransman Felix Topino
kevers ombouwen.
De achterzijde van de kever werd vervangen door een houten opbouw.
Specificaties:
Tuscher, een Zwitserse firma die deze kevers maakte, waren
bestemd voor het Zwitserse leger. Deze mooie zeldzaamheid had een
stoffen dak dat volledig kon opgerold worden.
Specificaties:
De Zwitserse gebroeders Vergo kozen voor deze opvallende futuristische
wagen. Er zijn minstens twee modellen bekend. Het prototype van 1956 en
de wagen met seagull-doors.
Specificaties: Op
vraag van Ferry Porsche en Louise Piech bouwde Hans Waibel twee
sportieve Porsche coupés. Deze wagens dienden als display voor de
Vienna Industrial Exhibition 1949. Er werd gekozen om de wagen te bouwen
op het chassis van een kever, omdat die zo’n 27cm langer was dan die van
de 356. Een licht aluminium koetswerk en een Porsche motor maakt van
deze wagen een zeer opvallende wagen.
Specificaties:
De firma Wendler begon met het bouwen van stationwagens op het chassis
van de kubelwagen, van deze wagens zijn er geen gegevens meer te vinden.
Wendler maakte ook een Porsche-achtige tweezitter op
het chassis van de kever. De wagen bestaat uit aluminium panelen.
De meeste wagens hadden een standaard VW-motor (eventueel met
Okrasa-kit), de latere modellen kregen een Porsche-motor.
Jaartal:
1945 Aantal:
1 Specificaties:
Gebaseerd op een KDF type 82 E chassis met stalen dak en houten
zijpanelen.
In gebruik door de firma Wendler zelf tot ongeveer 1963.
Jaartal:
1958-1964 Aantal:
20 (50 koetswerken geproduceerd) Specificaties:
Ontworpen door Raoul Thiebaut en gemaakt te Zele(B) (vandaar ook de
naam). De bedoeling was om op een eenvoudige en snelle wijze een kever
om te bouwen naar een Zelenis met een basis carrosserie die naar ieders
smaak kan aangekleed en aangepast worden, daarom is bijna elke Zelensis
verschillend van elkaar.