Categorieën
|
Home - Verschillende Vw-type's - Vw Coachbuilt Q-Z
|
Rometsch |
Jaartal: Carroserie ontworpen in 1924 Rometsch Karosserie werd in 1920 gesticht te Berlijn. Deze firma heeft gedurende de jaren een sterke reputatie opgebouwd voor het bouwen van carrosserieën. Voor WOII bouwde Rometsch taxi-conversies op basis van de modellen van toen, vooral van Opel. Na WOII bouwde Rometsch verschillende modellen op basis van Kever-onderdelen en chassis.
In
de volgende 40 jaar werden enkel nog herstellingen gedaan van bestaande
auto's (normale karrosseriewerken.)
|
Rometsch Beeskow | ||||
Jaartal: 1950-1957 Aantal: 253 Motorisatie: 1192cc, met optie Okrasa-kit Specificaties: Deze ‘banana’ Rometsch heeft een aluminium koetswerk dat op het chassis van een Vw is geplaatst. Andere vw-onderdelen: Spiegels, zonneklep en natuurlijk niet te vergeten: de motor. Een zeer stijlvolle wagen, beschikbaar in zowel coupé-versie als cabriolet. De voorstelling van de Beeskow gebeurde op het salon en kreeg direct 19 bestellingen, er zijn 350 Beeskows gemaakt en 28 stuks tot 4-deurs kever taxi's omgebouwd .
|
||||
|
||||
|
Rometsch model 60 (Lawrence) | |||
Jaartal: 1957-1961 Aantal: 250 Motorisatie: 1192cc, met optie Okrasa-kit Specificaties: In 1957 kwam Rometsch met een nieuwe wagen op de markt (ontwerp van Bert Lawrence). Deze tweezitter kreeg een mooie Amerikaanse look, maar de prijs was te hoog om een echt verkoopsucces te worden. In 1957 won rometsch met deze wagen wel de prestigieuze designprijs ‘The Rose of Geneva’.
|
|||
|
|||
|
Rovomobil | ||||
Jaartal: 1967 Aantal: 1 Specificaties: Günter Weber en Eberhard Scharnowski wilden eigenlijk een zweefvliegtuig bouwen maar vermits dit niet toegelaten was in de DDR maakten ze dan maar deze wagen. Ze maakten een gestroomlijnde wagen met een luchtweerstand van 0.24 wat toen veel beter was dan de meest gestroomlijnde seriewagens op dat moment. De rovomobil behoort nu tot het VW-museum.
|
||||
|
||||
|
Russo Roadster | |||
Jaartal: jaren ‘50 Aantal:1 Specificaties: Deze Karmann cabriolet uit 1955 werd na een ongeluk (met schade aan het dak) omgebouwd naar een echte roadster. Dit gebeurde door Frank Russo uit Mass (USA). Een unieke en elegante wagen, de restauratie is veelbelovend.
|
|||
|
|||
|
Sbarro Filipinetti I | |||
Jaartal: 1965 Aantal: 1 Motorisatie: 1600cc Specificaties: De Italiaan Sbarro maakte enkele opvallende sportieve wagens toen hij in dienst was van Filipinetti (toenmalig eigenaar van een exclusieve renstal van sportwagens). Sbarro maakte zich vooral bekend door het maken van replica’s (o.a. Mercedez 540K, BMW 328, Bugatti, Ferrari…).
|
|||
|
|||
|
Sbarro Filipinetti II | |||
Jaartal: 1967 Aantal: 1
|
|||
|
|||
|
Sbarro testarossa | |||
Jaartal: 1980 Aantal: 1 Specificaties: ontwerp van een roadster op een keverchassis door Sbarro.
|
|||
|
|||
|
Schenk | |||
Jaartal: 1954 Aantal: 1 Specificaties: Gunther Schenk (Stuttgart) bouwde dit prototype in 1954.
|
|||
|
|||
|
Schwen | |||
Jaartal: 1947 Aantal: 20 a 30? Specificaties: Omgebouwd door het carrosseriebedrijf Schwen te Wolfsburg Er zou eveneens een pick-up model van gemaakt zijn. Wat het aantal exemplaren betreft is er ook veel discutie sommige bronnen spreken van slechts 1 exemplaar andere van 20 tot 30 exemplaren die via het gewone dealernet verkocht werden.
|
|||
|
|||
|
Sodomka | |||
Jaartal: 1950 Aantal: 1 Specificaties: Gebouwd door Mr. Mechyr uit Chechoslovakije op een type 82 kübel chassis.
|
|||
|
|||
|
Spohn | |||
Jaartal: 1954 Aantal: 1? Specificaties: Eerste Duitse wagen met kunststof carrosserie waarvan men het dak in de motorruimte opbergen.
|
|||
|
|||
|
Stoll coupé | |||
Jaartal: 1952 Aantal: 1 Motorisatie: 1131cc, 25PK Specificaties: deze wagen hoeft geen introductie. Een unieke wagen met een hoge graad van afwerking. Deze wagen werd gebouwd in opdracht van een zekere heer Bernhard. Deze man wou heel graag een Hebmuller, maar deze werden niet meer gemaakt. Zodoende liet hij er één maken. Alhoewel het geen cabrio is, lijkt deze wagen wel zeer sterk op de hebmuller coupé (waarvan slechts 1 stuk van gemaakt werd).
|
|||
|
|||
|
Tempo Matador | ||||||||||||||||||||
Jaartal:
1949-1952
|
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
Thonfeld | |||
Jaartal: 1953 Aantal: 1 Specificaties: Deze elegante wagen werd gebouwd door een Porsche fanaat (Werner Thonfeld) die deze wagen bouwde omdat hij als inwoner van Oost-Duitsland geen porsche 356 kon aanschaffen. Op het chassis van een kubelwagen plaatste hij een aluminium koetswerk, later verplaatste hij het koetswerk naar het chassis van een ovaal. De vorm van de wagen is heel duidelijk geïnspireerd op een 356, vooral de voorzijde.
|
|||
|
|||
|
Topinette | ||||
Jaartal:
1948-1955
|
||||
|
||||
|
Tuscher | |||
Jaartal: 1949 Aantal: 20-30 Specificaties: Tuscher, een Zwitserse firma die deze kevers maakte, waren bestemd voor het Zwitserse leger. Deze mooie zeldzaamheid had een stoffen dak dat volledig kon opgerold worden.
|
|||
|
|||
|
Vergo | |||
Jaartal: ‘50 Aantal: ? Specificaties: De Zwitserse gebroeders Vergo kozen voor deze opvallende futuristische wagen. Er zijn minstens twee modellen bekend. Het prototype van 1956 en de wagen met seagull-doors.
|
|||
|
|||
|
Vigale | |||
Jaartal: 1953 Aantal: ? Specificaties: Deze wagen is van Italiaanse bodem. Het ietwat lompe koetswerk werd op een Vw chassis geplaatst.
|
|||
|
|||
|
Waibel | |||
Jaartal: 1948 Aantal: 2 Specificaties: Op vraag van Ferry Porsche en Louise Piech bouwde Hans Waibel twee sportieve Porsche coupés. Deze wagens dienden als display voor de Vienna Industrial Exhibition 1949. Er werd gekozen om de wagen te bouwen op het chassis van een kever, omdat die zo’n 27cm langer was dan die van de 356. Een licht aluminium koetswerk en een Porsche motor maakt van deze wagen een zeer opvallende wagen.
|
|||
|
|||
|
Wendler | |||
Jaartal: 1955-1957 Aantal: ? Specificaties: De firma Wendler begon met het bouwen van stationwagens op het chassis van de kubelwagen, van deze wagens zijn er geen gegevens meer te vinden. Wendler maakte ook een Porsche-achtige tweezitter op het chassis van de kever. De wagen bestaat uit aluminium panelen. De meeste wagens hadden een standaard VW-motor (eventueel met Okrasa-kit), de latere modellen kregen een Porsche-motor.
|
|||
|
|||
|
Wendler holz kafer | |||
Jaartal:
1945
|
|||
|
|||
|
Whitehead Monoposto | |||
Jaartal: eind jaren '50 Aantal: 1 Motorisatie: 1300cc, 70 Pk, Judsoncompressor. Specificaties: Australische sportwagen, gemaakt door Laurie Whitehead.
|
|||
|
|||
|
Zelensis | ||||||
Jaartal:
1958-1964
|
||||||
|
||||||
|