Categorieën

 

Home - Verschillende Vw-type's - Standaard-wagens - Cabriokevers

 

 

 

Bij de ontwikkeling van de kever is er ook steeds gedacht aan een cabrioletversie.  Zelfs bij de eerste prototypes van de kever, eind jaren ’30 waren deze al van de partij. De KDF-kever had zelfs een zeer cabrioletversie.

Na de oorlog  was het natuurlijk even afwachten tot het geschikte moment om dit luxeproduct weer te promoten.

 

In 1946 kreeg Ringel (hoofd van de experimentele werkplaats) de opdracht om een prototype van een kever cabriolet te bouwen.   Dit leidde tot twee type wagens: een tweezitter en een vierzitter. Bijna alle wagens zijn een tijdje later naar alle waarschijnlijk in de Volkswagenfabriek gesloopt.

 

 

 

 

 

Radclyff roadster

 

De tweezitter (bekend als de Radclyff Roadster) was een vrij sportieve wagen en werd een hele tijd gebruikt door Kolonel Radclyff tijdens de zomerse ritten.

 

 

 

    

Het bewijs dat deze roadster sportief was met de twin carb.

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Landau prototype

 

 

 

Jaartal: 1946

Aantal: 1

Specificaties: Een zeer vroeg prototype. Opvallend is de decoratie aan de zijkant van de kap, dit soort versieringen kennen we vooral van op paardenkoetsen. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hirst Convertible

 

De vierzitter was niet zo’n succes. De constructie was zodanig stijf dat de voorruit steeds brak. Van deze wagen werden er vijf gemaakt.

 

 

 

Toen Nordhoff in 1948 de leiding overnam, was hij vastberaden om een cabriolet in productie te brengen. Twee firma’s die al enkele jaren interesse toonden, werden gecontacteerd: Hebmuller en Karmann.

 

Ze hadden maar één taak: een cabrio ontwikkelen met zoveel mogelijk onderdelen van de gewone kever. Hebmuller ontwikkelde een tweezitter, Karmann koos resoluut voor een vierzitter. Na de voorstelling van hun prototypes kregen ze elk een bestelling van Volkswagen (Hebmuller 2.000 stuks, Karmann 1.000 stuks).

 

 

 

 

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hebmuller

 

 

Jaartal: 1949-1950

Aantal: 696

Specificaties:Een elegante tweezitter, welke zeer enthousiast onthaald werd.  Het neergelaten dak kon volledig weggestoken worden in het koetswerk (aangezien er geen achterbank was).  Een maand na de eerste productie brandde de fabriek af, met alle gevolg van dien, de productie ging nog een tijd door, maar financieel moest hebmuller uiteindelijk toch de boeken neerleggen. De laatste 15 Hebmullers (1951-53) werden gemaakt bij Karmann. De bestelling van 2.000 wagens werden nooit bereikt.

 

 

 

 

        

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Karmann

 

 

Jaartal: 1949-1980

Aantal: 332.678

 Specificaties:Deze constructeur uit Osnabruck had meer geluk.  De Karmann cabriolet was meer dan dertig jaar de officiële kevercabrio.  In 1949 werd het prototype goedgekeurd en kon de productie beginnen. 

 

In tegenstelling tot de hebmuller werd het dak niet neergelegd in het koetswerk, maar op het motordeksel.  Dit oogde niet zo elegant, maar dit gaf voldoende ruimte voor het gebruik van de achterbank. 

 

De cabriolet volgde dezelfde lijnen en wijzigingen als de gewone sedanversie.  Telkens de sedanversie van model wisselde, volgde iets later de Karmann cabriolet. Ook waren het dezelfde verschillen tussen een standaard en de opgesmukte exportversie.

 

  

     

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaartal: Jaren '80

Specificaties: De firma Eller oude of nieuwe 1200 kevers om tot een cabrioversie. De voorruit werd verstevigd met een roll-bar. Het dak was volledig afneembaar.

 

 

Dit model werd tevens ook gemaakt door de firma Bieber.

 

   

 

 

 

 

Feedback: doc@bugland.be