Categorieën

 

Home - Verschillende Vw-type's - Standaard-wagens - kevers

 

 

 

 

 

Bril

 

Jaartal: 1945-1952

Aantal: 332.200

Chassisnummer: 53814 tot 397 022

Motorisatie: 1131cc 25pk

 

Volkswagen was na de oorlog volledig in Britse handen (onder leiding van Majoor Ivan Hirst).  Deze gebruikten de fabriek als leverancier en hersteldienst van Volkswagens voor eigen troepen, maar er kwam ook interesse van de Amerikaanse, Franse en Russische overheid.  De kevers werden samengesteld uit de onderdelen die nog te vinden waren, de eerste kevers hadden dan ook het chassis van een type-82 kubelwagen. Niet zoveel later werd er een standaard kever geproduceerd.  In 1947 werd de eerste kever geëxporteerd, richting Nederland.  En de bal ging aan het rollen… 

 

 

              

 

 

1948 is een heel belangrijk jaar.  Vanaf nu is Volkswagen weer in Duitse handen, onder leiding van Heinrich Nordhoff.  De productie komt stilaan op gang.  Deze kever verschilt niet zoveel van de KDF-kever uit de oorlog.  Het dashboard is vrijwel identiek gebleven (het KDF-logo is wel gewijzigd naar een VW logo).

 

 

 

       

 

 

Exportkever.  Het jaar dat de exportkever voor het eerst van de band rolde was 1949.  Deze wagen, die bestemd was voor de USA, had meer opsmuk dan de eentonige standaardversie.  Op de flanken had de kever gepolijste aluminium sierlijsten.  De deurhendels en wieldoppen waren verchroomd.  Het koetswerkkleur kwam terug in de bumpers (nerven) en wieldoppen (vw-logo).

 

 

 

 

 

1950 Spezial Produktion.  Voor het Amerikaanse bezettingsleger werden er 100 speciale kevers gemaakt.  Deze hadden enkele experimentele onderdelen (waarvan enkele maar vanaf 1952 standaard werden).  Deze waren: trim rond achterruit, experimentele bumpers, achterlichten, dashboard, hydraulische  remmen.

                       

 

 

 

 

 

 

1951-52 Reumakleppen

In een poging om meer frisse lucht in de wagen te brengen, werden ventilatiekleppen ingebouwd. Deze veroorzaakten alleen maar tocht en verdwenen dan ook spoedig uit het ontwerp.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zwitter

 

 

Jaartal: oktober 1952 – maart 1953

Aantal: 57.928

Chassisnummer: 397 023 tot 454 951

Motorisatie: 1131cc, 25pk

 

Deze zeldzame wagen was de tussenstap van Bril naar Ovaal. De wagen bezat het nieuwe dashboard maar had nog het typische brilletje als achterruit. Vanaf dit model zat er ook een tochtraampje aan de deurramen.

 

                     

 

 

 

Het had ook enkele onderdelen specifiek voor de Zwitter:  trim rond de bril, startersknop, snelheidsmeter met twee smalle richtingspijltjes, interieurlichtje, achterlicht met hartje …

 

 

                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ovaal

 

 

Jaartal: maart 1953-1957

Aantal:  1.145.487

Chassisnummer:  454952 tot 1 600 439

Motorisatie: tot eind 1953: 1131cc, na 1953: 1192 cc, 30pk

 

Volgens velen, het mooiste kevermodel die er ooit gemaakt is. Het meest opvallende verschil is natuurlijk de achterruit. De bumpers waren nu mooi glad en zonder profielen. Vanaf 1956 kreeg de ovaal ook eivormige achterlichten.

 

Het exportmodel kreeg vanaf 1956 ook de zogenaamde ‘handdoekenrekjes’, een tweede bumper op de oorspronkelijke. Ook de pijlpinker verdween in de exportversie, kleine pinkerlichten bevonden zich nu op de spatborden. De standaardversie ging nog een tijdje door me de pijlpinkers.

 

       

Export Ovaal

 

 

 

 

 

         

 

 

Standaard ovaal

 

De grootste uiterlijk verandering voor de kever kwam er in augustus 1957. De achterruit werd drastisch vergroot. Ook kreeg het dashboard een totaal andere look, dit zou zo blijven tot in de jaren ’70. Vanaf 1961 verdwenen ook de pijlpinkers op de standaardversie.

 

Vanaf 1967 kreeg het exportmodel al de rechtstaande koplampen en 12V-installatie, de andere modellen kregen dit een jaar later. In 1968 kwamen ook de Eurobumpers op alle modellen.

De achterlichten veranderden ook in 1968, toen kwam er eentje in kapelvorm. Vanaf 1974 kwamen er dan het typische olifantenpoten-achterlicht.

 

Deze steeds wijzigende veranderingen gelden voor praktisch alle modellen. Alle wijzigingen hier opsommen zou enkele boeken in beslag nemen, daarom beschrijven we nu enkel de basisvorm met de belangrijkste eigenschappen:

 

Sommige van onderstaande modellen kregen ook een extra aanduiding:  L, S of LS

 

De “L” aanduiding betekende een luxe-uitvoering. Dit waren de belangrijkste extra’s die je toen kreeg:

een betere geluidsisolatie
achteruitrijlampen
verchroomde bumpers met rubber inleg
verchroomde wieldoppen
tweetraps aanjager
ruitenwisser met twee snelheden
stuurwiel met vier spaken en een centrale stootplaat
volledig bekleed interieur
stof/kunstleer combinatie op de stoelen
wegneembare hoedenplank
neerklapbare rugleuning van de achterbank

 

Het ' S'-model  kreeg een 1584 cc motor (1600-motor). De Kever kan met deze motor circa 130 km/uur rijden en heeft 20,5 seconden nodig om van 0 naar 100 km/uur te acceleren. Hij blijft gewoon 1200, 1302 of 1303 heten, maar er komt nu een S achter te staan. De S is ook leverbaar met een automatische transmissie. De luxe uitvoering heet LS.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1200

 

 

Jaartal: vanaf 1958

Motorisatie: 1192cc, 34 PK

 

 

 

   

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1300

 

 

Jaartal: 1966 (1965 voor exportmodel)

Motorisatie: 1285cc, 40PK

Specificaties: Bij dit model kwam er een “1300” logo op het motordeksel.

 

 

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spaarkever

 

 

 

Jaartal: 1967-1978

Motorisatie: 1192cc

Specificaties: Less is more zullen we maar zeggen.
Deze kever was zeer miniem uitgerust: Klein hemeltje (dus weinig materiaal), eenvoudig  stuur zonder chroom, stoelen zonder vergrendeling, achterklep zonder embleem.
Deurpanelen zonder grote grepen of kaartvakken

Alles werkte ook op 6V (vanaf 1975 12V).

Vanaf 1973 kreeg de spaarkever ook de vierkante Eurobumper.

 

De productie van de spaarkever ging nog enkele jaren verder dan de modernere 1303.

 

       

 

 

      

Model met de eurobumper

Sober uitgewerkte interieur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1500

 

 

Jaartal: 1966

Motorisatie: 1493 cc, 43 PK

Specificaties: Een zwaardere motor stond garant voor een hogere snelheid. Ook werd bij dit model de schijfremmen vooraan geïntroduceerd. Het motordeksel werd iets hoekiger om de grotere motor te huisvesten.

 

 

      

 

           

 

 

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1302 

 

 

Jaartal: augustus1970- juli1972

Motorisatie: 1285cc, 44 PK, de “S” uitvoering had een 1584cc met 50 PK, spaarversie 1192cc met 34 PK.

Specificaties:Weer een belangrijke verandering voor onze kever. De Macpherson wielophanging maakte het rijden iets aangenamer. Door het gebruik van dit systeem, werd de kofferruimte ook gewijzigd. Het reservewiel werd nu plat gelegd in de kofferruimte en er was aanzienlijk meer bagageruimte. Het deksel zelf werd iets boller.

 

 

 

                               

 

Er verschenen ook luchtinlaten achter de achterste zijruiten.

De Macpherson wielophanging

 

 

Voor het eerst is er geen verschil meer tussen een export en een standaard kever.

 

         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1303

 

 

jaartal: augustus 1972- juli 1975

Motorisatie: 1285cc, 44 PK, de “S” uitvoering had een 1584cc met 50 PK, spaarversie 1192cc met 34 PK.

Specificaties: Het laatste kevermodel dat op Europese gemaakt wordt. 

 

De grote panoramische voorruit is nu bol, wat ook ten goede kwam aan de aerodynamica.

 

 

 

 

 

 

Het dashboard kreeg een nieuw uiterlijk en was volledig van plastiek, om veiligheidsredenen.

 

 

 

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mexicokever

 

 

Jaartal: 1978-2003

Motorisatie: 1192cc met 34 PK, 1584cc met 44 PK

Specificaties:Er waren twee modellen beschikbaar: de 1200 en de 1600.

 

Vanaf 1954 worden er kevers gemaakt in Mexico (eerst in Duitse bouwpakketten, later produceerde Mexico voldoende eigen VW-onderdelen).

 

Omdat de productie van kevers in Europa gestopt was, verkoos men om de Mexico-kevers naar Europa te importeren.

Ondanks dat de kwaliteit van het plaatwerk minder was dan de Europese versies, vonden toch een groot aantal Mexicaanse kevertjes de weg naar Europa. De officiële import stopte in 1986.

Qua uiterlijk leek deze kever zeer sterk op de Europese kevers uit 1970-1971. Ze hadden weer een platte voorruit.

 

           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ultima Edicion

 

Jaartal: Mexico 2003, de laatste kever,

Motorisatie: 1584cc

Specificaties: Uitgevoerd in twee kleuren:"Aquarius Blauw" en "Harvest Moon Beige".  Voor de gelegenheid opnieuw met chroom rondom, inclusief de bekende chroom wieldoppen en spiegels. Daarbij komen nog gekleurde (beige of blauw) metalen velgen en whitewalls

 

       

 

                

 

 

 

Feedback: doc@bugland.be