Categorieën

 

Home - Verschillende Vw-type's - Testwagens

 

 

 

W 30

 

 

Jaartal: 1936

Aantal: 30 stuks

Specificaties: Uit de testresultaten van de V1-V2-V3 werd de VW30 ontworpen.  Het koetswerk werd aangepast.  De wagen werd iets kleiner, om productiekosten zo laag mogelijk te houden. Het achterste raampje werd dan ook verkleind.  De nummerplaten van deze modellen gingen van IIIA-37000 tot IIIA-37030. Testritten (per wagen 80.000km!) werden uitgevoerd door 200 SS officieren, ook de Alpen werden onder de wielen geschoven.

 

 

 

 

     

 

 

De wagen met nummer 22 (IIIA-37022) was de V2 cabrio op stalen chassis, met aangepast kofferdeksel.

 

 

 

 

    

 

 

Motorisatie: luchtgekoelde boxermotor, 985 cc later werd deze vervangen door een 1131cc.

 

 

 

 

interieur vw30

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V 303

 

 

 

 

Jaartal: 1937

Aantal:

Specificaties: Tussen de VW30 en de VW38 was er nog een hybride: de V303.  Deze wagen was in feite een VW38, maar om de deadline te halen, werden de eerste 3 stuks VW38 op een chassis van VW30 geplaatst.  Aangezien het om tentoonstellingsmodellen waren, was het telkens een ander model: sedan, cabrio en open dak.  (nummerplaten: IIIA-42801,

IIIA-42803, IIIA-42802).  Officieel zijn het dus VW38, maar technisch gezien is het nog een tussenstap

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vw 38

 

 

 

 

Jaartal: 1937.

Aantal: 44 stuks

Specificaties: Na de testjaren, werd de definitieve vorm van de Volkswagen aan het publiek getoond. Wederom in de drie verschillende modellen: sedan, cabrio en open dak.  Bijna de helft van de VW38 hadden een open dak, opvallend voor een land zoals Duitsland. De wagens werden gebruikt voor tentoonstellingen en promotie. Het is ook het eerste VW-model met een achterruit (bril) en zonder suicide deuren.  Opvallend zijn de chromébumpers met naar achter hellende banaantjes.  De nummerplaten waren van IIIA-43001 tot IIIA-43044.

Motorisatie: luchtgekoelde boxermotor, 985cc

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vw 39

 

 

Jaartal:1938

Aantal: 50 stuks

Specificaties: Voorserie van de KDF-wagen.  Praktisch identiek aan de VW38, maar toch kleine wijzigingen: banaantjes op bumper zijn nu omgedraaid, andere vloermatten, ander soort glas voor de ramen, verwarmde voorruit, ovalen ipv rechthoekig achteruitkijkspiegel.

Voor de nummerplaten werd er gebruikt gemaakt van de VW38-reeks.

Motorisatie: Luchtgekoelde boxermotor, 985cc

 

 

 

         

 

 

 

 

Feedback: doc@bugland.be